söndag 9 oktober 2011

Test : Minnesteknik för rå data



Jag hade tenta i fredags och eftersom jag inte visste hur jag skulle ha pluggat denna månad så stängde jag in mig i mitt rum hela onsdag och torsdag, drack kaffe, planerade in i minsta detalj min dag och brände miljoner kalorier i huvudet.

Ögonens ondhet har minskat sen i fredags :D

Och minnesteknikerna jag använde va ett knep jag lärt mig från derren browns bok "tricks of the mind"

För att komma ihåg siffror i allmänhet och i mitt fall årtal:

Jag har gjort om varje siffra till en bokstav:

0 = S
1 = L
2 = N
3 = M
4 = R
5 = F eller V
6 = B
7 = T
8 = K
9 = G

Tanken är då att om man ska komma ihåg ett nummer t.ex:

9744

Så tänker jag jaha det blir GTRR, sen kommer det svåraste, att göra om det till ett riktigt ord.
Lägga in vokaler och konsonanter som inte är nån siffra.
Just denna är lätt för det blir GITARR.


Nu om jag ska komma ihåg nummret 9744 så behöver jag bara tänka :
"va vare nu för nummer? Gitarr! Hmm det blir 9i7a44!"


Sen om numret är längre typ 872347 så äre svårare att hitta ett ord som passar så man kanske gör om 2 till 3 siffror i taget. (827=knt=kanot)(347=mrt=morot) Sen så tänker man sig ett kort scenario där man först tänker på kanot sen på morot. Kanske att man åker kanot och helt plötsligt krockar man i en gigantisk morot som blockerar vattnet, sen kan man ta en tugga på den för att minnas ännu bättre.

Om koden till ditt hemliga slott/jobb är gitarr och inte kanot så vill man komma ihåg rätt sak på rätt ställe och det gör man genom att förankra den inre frågan *vad va nu koden till jobbet?* till fantasin om en gitarr. Som i alla andra fall så får man anpassa till sin egen hjärna och vara kreativ : Min hjärna tänker direkt att man slår sönder en gitarr emot kod-plattan för att man är så frustrerad att man inte kommer ihåg koden.




På det sättet kommer tanken på gitarr upp när man behöver det!

Iaf jag har då använt detta innan tentan och gjort om årtal som t.ex 1975=LGTV=Log TV

*Så ser jag en tv som ler* Den fantasin fungerar inte så himmla bra för mig men den använde jag. Sen ser jag på tv:n en pannkaka för jag ville se hur lätt jag kunde komma ihåg att:

Vilse i pannkakan började sändas på tv 1975.

Även så ser jag på tv:n en Palm där det hänger ner ett börd i ett snöre, som leder mig till faktumet att:

1975 så gjorde Palmer ett test om en grej som heter priming då han testade folks reaktionstid på hur snabbt dom kunde förstå ett ord som hängde ihop med andra ord i samma lista. te.x. om orden kom i ordningen t.ex "kniv, diskbänk, bröd" så vare lättare att känna igen bröd än i ordningen t.ex "palm, sand, bröd"...

Det är iaf vad jag kommer ihåg. Det fungera ganska bra förutom att om nån frågar mig om intressant forskning inom kognitionsvetenskap så kan jag inte räkna upp nånting förren dom frågar om specifikt årtal. Så min förankring är lite off där, ankringen är från årtal till forskning eller vice versa forskning till årtal. Jag fundera på fantisera fram en kista som det står forskning på och sätta alla tvapparater, palmer och bröd i den så kan jag bara ta fram kistan om jag vill veta nåt. Jag ska testa göra en sån och skriver om det nästa söndag.

Och fantasierna ska va glada så jag ska känna att jag bli glad och att världen är fantastisk.

Pace out /Tistou

btw om du ska göra ett sånt system för siffror så tänk på att ha bokstäver som lätt kan bli ord, x är inte bra och inte z. t.ex. Helst skulle man fråga nån språkforskare vilka konsonanter som är vanligast i svenska språket (om man nu inte vill använda engelska eller annat)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar