måndag 21 november 2011

Mentalmanacka

Jag hade tänkt testa att fråga alla mina vänner om deras födelsedatum för att mjukstarta lite och kunna planera en månad bara.

Så jag bad om deras nummer i månaderna men jag har inte lyckats skrapa ihop till alla ännu.

Men jag tror att jag ska satsa på storfisken istället att göra en almanacka om hela året med bara fantasin.

Man måste tänka på att göra starka bilder med ljud, lukt och allt man kan för att komma ihåg, sen måste man repetera sin planering enligt "spaced repetition" så att man kommer ihåg saker man planerat in om 3 månader.


Min plan är nu att välja en unik sak för varje dag, som även passar till årstiden så äre lättare att komma ihåg. 365 saker som representerar varje dag om året, kanske att jag väljer att var 1:a i varje månad är inte en sak utan en aktivitet som typ armhävningar första januari och första februari är sit ups.

På det sättet är det lättare att lära sig själva listan med 365 ord, eller jag borde väl ha 366 ifall jag lever till skottår!

Hur som helst så ska jag ha en sak eller händelse för varje dag och dessutom en sak eller grej för varje år!

Då kommer jag kunna komma ihåg historia som en almanacka oxå!

Tänk om året 2011 får en sak typ hallon som representation. Då den första januari så gör jag armhävningar på ett hallon och det kommer jag bara göra 2011 1 januari! Så om någon frågar va jag gjorde då så kan jag tänka efter lite och sen berätta vad jag gjorde. Dock så måste jag då repetera allt jag gör varje dag iaf 7 ggr typ för att komma ihåg det. Det kommer bli mycke repetitioner!


Vi säger att idag är 21 Nov 2011 och det säger vi är en säck med kattsand(21 nov) med ett hallon(2011) i och det är dagen då jag inte gjorde så mkt särskilt, men det jag skulle kunnat planera in är att jag hade lektion i logik och gjorde lite övningar. Så jag hade kunna tänka mig fantisera fram att vi alla räknade hallon i en gigantisk säck med kattsand med Peter Melander som är vår föreläsare.

För att komma ihåg detta i en timme så säger Ebbinghaus att man ska repetera inom en timma och det är ju lätt, sen nästa dag, sen inom en vecka och sen 1 månad sen 3 månader sen 6 månader och sen 1 år sen kanske man kommer ihåg det en bra tid typ flera år.

För att komma ihåg nästa dag så måste jag repetera den oxå nästa dag den här nästa dagen så måste jag oxå repetera en händelse jag planerat en vecka tillbaka, en månad tillbaka, 3 mån, 6 mån och ett år tillbaka.

Det blir 7 repetitioner varje dag. Jag vet inte hur länge en repetition skulle ta men det enda jag behöver svara på för varje repetition är:

Vad hade dagen för symbol?
Vad har året för symbol?
Vad hände med dom symbolerna?

T.ex Hmm 21 nov.. Det är Kattsandssäcken... Hmm 2011 är hallon... Hmm vad händer om jag kombinerar dom?

Och förhoppningsvis om jag gjort ett stark minne så kommer jag ihåg imorgon att jag idag räknade hallon med Peter och klassen.

Det borde inte ta mer än 5 minuter tycker jag, då blir det 7*5 min per dag till repetitioner = 45 min.

Mindre en timma om dagen för att komma ihåg vad jag gjorde varje dag typ 3 år tillbaka.
(Efter att man repeterat ett år efter och kommer ihåg så kan man komma ihåg fett långt)

Jag är lite perfektionistisk så jag känner inte för att ha kattsand som nov 21, men det kanske är bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar