söndag 2 oktober 2011

Mnemonics och minnesknepen

Länk Wikipedia: Mnemotekniker

Tydligen har detta länge varit en stor grej. Det antika grekland med alla sina filosofer har använt fantasier och försökt utveckla bättre och bättre minne.

Innan folket kunde skriva så var såklart minnet en otroligt viktig grej. Så sagor som är vanliga mnemoteknier och annat som får hjärnan att springa till rätt info. Nu när vi har allting nerskrivet så finns mindre motivation att verkligen lära sig allt och det finns en större motivation att ha allting lättillgängligt i sin smartphone, på facebook, i mailen eller på andra sätt datoriserat. Det är klart vettigt genom att info färdas snabbast med elektronik verkar det som.

Så istället för att jag skaffar en bild på mitt år så kan jag skaffa en smartphone. Som just nu iaf är grymt bättre på att minnas än vad jag är.

Jag ska tänka på det idag och återkomma antingen idag eller nästa söndag.

Kommentera gärna om fördelar och nackdelar med smartphones jämfört med mnemotekniker!
Hjälp mig tänka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar